A brit UCL Energy Institute egy fantasztikus adatvizualizációt készített, amely a világ kereskedelmi hajóforgalmát mutatja be a tengereken és az óceánokon. Az interaktív térképen a fontosabb hajózási útvonalakon túl a tengeri hajózás káros hatása, az igen magas szén-dioxid-kibocsátás is nyomon követhető.
A University College London (UCL) energiatudományi intézetének kutatói fogták magukat és szépen összegyűjtötték a világ kereskedelmi hajóforgalmának 2012-es adatait, majd a londoni Kiln stúdió segítségével egy zseniális adatvizualizációt készítettek belőle. Az interaktív térképen remekül nyomon követhető az a nagyjából 11 milliárd tonna rakomány, amelyet egy évben a tengerjáró hajókon megmozgatnak.
A képet innen nyúltuk: http://www.fastcodesign.com
A térkép 250 millió adatpontból készült, és több ezer hajó útvonalát követi az óceánokon, a tengereken és a nagyobb folyókon, csatornákon keresztül. A különböző szállítmányokat ráadásul más színnel is jelöli, így jól megkülönböztethetőek a tankhajók, a gabonát, konténereket, gépjárműveket vagy éppen gázt szállító tengerjáróktól. A fenti gombokkal pedig ki és be lehet kapcsolni, hogy éppen milyen hajók útvonalát szeretnénk követni.
A térképen nézhetjük az egyes hajók időbeni elhelyezkedését vagy csak a főbb útvonalakat. Az is jól lekövethető, hogy a világ melyik részén, éppen milyen típusú rakományok indulnak útra, illetve hová érkeznek meg. A hajózási útvonalakból világosan látszik, hogy a legtöbb hajó messzire elkerüli a kalózok által gyakran fosztogatott szomáliai vizeket, de az is jól látható, hogyan torlódnak a várakozó hajók a Panama- és a Szuezi-csatornánál.
Az adatvizualizáció azt is megmutatja, hogy milyen súlyos árat fizetünk a tengeri áruszállításért, ezek a hajók ugyanis rengeteg üzemanyagot fogyasztanak, és ennek következményeként hatalmas mennyiségű szén-dioxidot termelnek. Az emberi tevékenységből származó üvegházhatást okozó gázok kibocsátásának nagyjából 3-4 százaléka a tengeri hajózásból származik, 2012-ben például 796 millió tonna szén-dioxidot sikerült a hajóknak a légkörbe juttatniuk. Ez több, mint amit az Egyesült Királyság, Kanada vagy Brazília bocsát ki egy év alatt.